- ץראהו םעה הנומא - ץראהו םעה הנומא

איסור כישוף וקסמים

2 דק'

האזן למושג:

בכלל מצוות האמונה, לדעת שה' ברא את העולם ואת חוקי הטבע שלפיהם הוא מתנהל, וברא את האדם בצלם אלוהים כדי שישמור על העולם ויפתח וישכלל אותו, במסגרת חוקי הטבע. וככל שידבק באמונה, במוסר ובמצוות ה', כך יצליח יותר לפתח ולשכלל את העולם ולתקנו. וככל שיַפנה עורפו לשליחותו, יגרום צער וסבל. בנוסף, קבע הבורא, שכל אדם לפי בחירתו יקבל שכר או עונש בעולם הבא, ולעיתים חלק מהשכר והעונש מתגלים בעולם הזה. אולם אסור לאדם לסמוך על הנס או על כוחות עליונים שונים, אלא אחריותו היא להיטיב לעצמו ולעולם בחריצות וביושר.

לעומת זאת, עובדי האלילים אינם מעוניינים בתיקון העולם אלא מחפשים את הדרך הקלה לספק את תאוותם וחמדנותם. וכיוון שמתוך נשמתו האדם מודע לכוחות עליונים, מתוך אינטואיציה פנימית המציאו המכשפים והקוסמים פולחנים שונים שעשויים לדעתם לסייע להשגת עושר, כבוד ונקמה בשונאים, ואנשים שאין בהם דעת-אלוהים מתפתים ללכת אחרי הבטחותיהם. בפועל כל הפולחנים והכישופים הללו מזיקים לנזקקים להם, מפני שהם מרחיקים אותם מה', ומפחיתים מאחריותם המוסרית לתיקון מעשיהם, וגורמים להם להתרשל מלהיות חרוצים ולעשות את כל מה שבידם כדי לתקן את מצבם בדרך טבעית. לפיכך ציוותה התורה את עם ישראל: "כִּי אַתָּה בָּא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלוֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ, לֹא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם הָהֵם. לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים. כִּי תוֹעֲבַת ה' כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה, וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה ה' אֱלוֹהֶיךָ מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ. תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלוֹהֶיךָ" (דברים יח, ט-יג).

בכלל האיסור לעשות קסמים, לעשות מעשים משונים בשם כוחות מיסטיים כדי לדעת עתידות או לאחז עיניים או לעשות מעשים מעבר לאפשרי על פי הטבע. איסור כישוף הוא איסור לעשות פעולות משונות כדי להשפיע על מה שיקרה בצורה לא-טבעית. כמו כן, אסור לחזות עתידות על סמך חישובים שונים או על פי ראייה בַּקָּפֶה וכיוצא בזה. וכן אסור לחזות עתידות בעזרת קשרים עם מתים. גם ההולכים לשאול בעצת הקוסמים והמכשפים ומגידי העתידות עוברים באיסור.