- - םידעומו תבש - םידעומו תבש - םידעומו תבש

ארבעת העינויים הנוספים

< 1 דק'

האזן למושג:

רחיצה: כל רחיצה של תענוג, ואפילו של אצבע קטנה, אסורה ביום הכיפורים. אבל רחיצה לצורך הסרת לכלוך מותרת. לפיכך, מי שהתלכלך בבוץ או בצואה, רשאי לרחוץ את המקום המטונף. וכן כאשר מחליפים חיתול לתינוק, רוחצים את הידיים בסבון, כדי להסיר את הלכלוך והריח הרע. וכן כשמכינים מאכלים לילד, מותר לשטוף לשם כך מאכלים וכלים לפי הצורך. נטילה לשם מצווה והיטהרות מותרת, לפיכך מותר ליטול ידיים לאחר הקימה מהשינה ולאחר ההתפנות בשירותים, אלא שבנטילות אלו יש להסתפק בנטילת האצבעות כולל פרקי האצבעות המחברים אותן לכף היד.

סיכה: אסור לסוך אפילו מקום קטן בגוף בשמן או בכל דבר שנועד להזין את העור. גם להתאפר אסור כמו בשבת. הסובל מגירודים שגורמים צער, רשאי לסוך את עורו בשמן, שאין זו סיכה של הנאה אלא של הסרת צער. אסור להשתמש בבושם או בתרסיס (דאודורנט) שנועד לתת ריח טוב בגוף, הואיל ויש בזה רטיבות ורחיצה אסורה. אמנם כדי למנוע ריח רע, מותר להשתמש בהם, כשם שמותר לרחוץ מקום מלוכלך שבגוף.

איסור 'נעילת הסנדל': אסור ללכת בנעליים או סנדלים מעור, וגם כאשר הנעליים או הסנדלים עשויים מחומרים אחרים, אם אנשים רגילים ללכת בהם בחוץ ואף במקומות שיש בהם אבנים או חצץ, אסור ללכת בהם. אבל מותר ללכת בנעלי בית וכפכפים שאין רגילים ללכת בהם בחוץ במקומות שיש אבנים. הנצרך למדרסים רשאי להניחם בתוך נעלי הבית.

תשמיש המיטה: העינוי החמישי הוא הימנעות מקיום יחסי אישות. כדי להתרחק מכך, בני הזוג צריכים לנהוג כמו בזמן הנידה, שלא יגעו זה בזה, ולא ישנו באותה מיטה (לעיל ט, ח).