- - םידעומו תבש - םידעומו תבש - םידעומו תבש

כללי מצוות הדלקת הנרות

< 1 דק'

האזן למושג:

מצווה להדליק נרות שבת במקום שבו יאכלו את סעודת ליל שבת. ברכת ההדלקה: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת". רוב הנשים נוהגות להדליק את הנרות, לכסות את עיניהן ולברך, ולאחר הברכה ליהנות מאורם. ויש נוהגות לברך תחילה על הנרות ואחר כך להדליקם.

מצד הדין אפשר להדליק נר אחד, והמנהג להדליק שני נרות, אחד כנגד 'זכור' ואחד כנגד 'שמור'. ויש נוהגות להדליק נר נוסף כנגד כל אחד מבני הבית. כאשר נקלעים למקום שאין בו נר, אפשר לקיים את המצווה בהדלקת נורה חשמלית. בנוסף לנרות שמדליקים במקום הסעודה, יש להשאיר בבית נורה חשמלית שתדלק כל הלילה, כדי שהקמים בלילה לא ייתקלו בדרכם.

רווקים, גרושים ואלמנים, חייבים להדליק נרות בביתם, וכשהם מתארחים בבית אחר, המנהג לסמוך על הדלקת בעלת הבית. משפחה שמתארחת אצל חברתה יכולה להסתפק בהדלקת הנרות של בעלת הבית. אמנם כיוון שנשים מחבבות את המצווה, נוהגים לתת רשות לאורחת להדליק נרות. ואזי ראוי שבעלת הבית תדליק את נרותיה במקומם הקבוע, והאורחת תדליק נרות במקום אחר, כדי שתהיה תוספת ייחודית בהדלקתה. למשל, אם בעלת הבית רגילה להדליק בסלון, האורחת תדליק במטבח.