- - החפשמ - החפשמ - החפשמ - החפשמ - החפשמ - החפשמ

ברית מילה

1 דק'

ברית מילה

האזן למושג:

ברית המילה מבטאת את הברית שכרת ה' עם עמו ישראל, שאותו ייעד לתקן את העולם על ידי גילוי האמונה והקדושה בתוך המציאות. ברית המילה מתקיימת בזכרים בהסרת הערלה מהאיבר שנועד לאיחוד בני הזוג בשמחה ולהוספת חיים וברכה. מצוות ברית המילה קשורה למצוות פרו ורבו וליישוב הארץ, כפי שנאמר לאברהם אבינו:‏ "וְאֶתְּנָה בְרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וְאַרְבֶּה אוֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד... וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹוהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ. וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלוֹהִים... זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר...‏" (בראשית יז, ב-י). 

במצוות ברית המילה אנו לומדים שיהודי צריך להיות מוכן למסור את נפשו ודמו למען הברית עם ה'. עם ישראל קיבל על עצמו לגלות שיש בורא ומנהיג בתוך עולם של חושך וכפירה, לרדוף צדקה וחסד גם כאשר כל העמים שמסביב שטופים בתאוות רצח וחמס, ולהתאמץ לחיות חיים של טוהר ומוסר בתוך עולם של שקר וצביעות. הדרך להגשמת ייעוד גדול ונורא זה רצופה קשיים וקורבנות. הסרת הערלה, המבטאת את הפגם המוסרי שדבק בעולם, כרוכה בייסורים ובדם. אין מצווה מקבילה של הסרת ערלה אצל בנות, ויש לומדים מכך, שאופיין של הנשים מטבעו מתוקן יותר, ולכן ראוי שגם חינוכן יעשה בדרך רכה יותר.

מצוות הברית מוטלת על האב, ואם אינו יכול, על האם. יהודי שהוריו לא הכניסו אותו לבריתו של אברהם אבינו, חייב מעת שיגיע לגיל מצוות, לדאוג לקיים ברית מילה לעצמו. למרות חשיבותה של ברית המילה, היא אינה מגדירה את הזהות היהודית, אלא יהודי הוא כל מי שנולד לאם יהודייה, גם אם לא עבר ברית. אמנם גר חייב לעבור ברית מילה כדי להתגייר.

הלכות הברית הלכות הברית המכובדים המשתתפים בברית סדר הברית פדיון בכורות הלכות הפדיון סדר הפדיון מנהג חלאקה (התספורת הראשונה) חינוך הילדים בת מצווה ובר מצווה