רוצח בשגגה
- - ורבחל םדא ןיב - ורבחל םדא ןיב - ורבחל םדא ןיב

עֶגְלָה עֲרוּפָה - אחריות מנהיגי הציבור

0.5 דק'

עֶגְלָה עֲרוּפָה - אחריות מנהיגי הציבור

האזן למושג:

מצוות 'עֶגְלָה עֲרוּפָה' היא אחת המצוות שנועדו להשריש את ערך שמירת חיי אדם ואת האחריות המוטלת על ראשי הציבור לבצר ערך זה. כך היתה המצווה: אם נמצא הרוג בשדה ואין ידוע מי הרגו, זקני העדה של העיר הקרובה אל החלל צריכים להביא עגלה בת שנתה, לערוף אותה סמוך לנחל, ולהתוודות בפומבי בשמם ובשם כל הקהל, שידם לא היתה שותפה במעל, לא במישרין ולא בעקיפין, ויבקשו מה' שיסלח להם ולקהילה שבסמוך לה התרחש הרצח. בעקבות טקס רב רושם זה, יתעוררו הזקנים וכל הציבור לעשות את כל שבידם למנוע רצח, ואף ייתכן שבעקבות זה תגיע עדוּת שתסייע לתפוס את הרוצח.

מצווה זו נהגה בעת שבית הדין הגדול שהיה סמוך למקום המקדש היה קיים. כיום, שאיננו יכולים לקיים את המצווה, ראוי לנו לקבל השראה ממנה, ולקבוע, שלאחר כל מקרה של רצח, יתאספו ראשי הציבור, מפקד המשטרה, ונציגי מערכת החינוך והרבנים, לחשבון נפש. כדי לבחון אם עשו את כל שביכולתם למנוע את הרצח, ומה ניתן לעשות כדי למנוע בעתיד תופעות חמורות שמובילות לרצח. 

איסור התאבדות איסור התאבדות לא תעמוד על דם רעך מערכות ההצלה הציבוריות פדיון שבויים פיקוח נפש דוחה את כל המצוות ייהרג ואל יעבור עוּבּר והפלה זהירות בדרכים מצוות מעקה מצווה להסיר סכנות ולהימנע מהן שמירת הבריאות ביקור חולים חולה סופני